Een huis kopen?
Een huis kopen is een belangrijke stap in uw leven. Heeft u uw droomhuis gevonden en bent u het met de verkoper eens over de prijs? Dan moet er van alles geregeld worden. Meestal wordt het koopcontract opgesteld door de makelaar van de verkoper. Maar weet u ook wat er in het koopcontract moet worden vastgelegd? Wij geven u advies over waar u aan moet denken bij het kopen van een huis en we helpen u met de officiële overdracht en de inschrijving bij het Kadaster.
Koopt u samen met uw partner een huis? Dan kan het verstandig zijn om een aantal afspraken vast te leggen in een samenlevingscontract. Het kopen van een huis is ook een goed moment om over uw nalatenschap na te denken. Wij helpen u graag bij het opstellen van een testament.
Een huis kopen? Notariskantoor Kroezen begeleidt u graag!
Het koopcontract
In het koopcontract worden de afspraken vastgelegd die tussen de verkoper en koper van het huis zijn gemaakt. Bijvoorbeeld over de koopsom, de datum van oplevering maar ook over welke voorwaarden er gelden om van de koop af te kunnen zien. Koopt u een nieuwbouwwoning? Dan gaan veel dingen nét iets anders dan bij de koop van een bestaande woning. De koopovereenkomst zal daar dan op afgestemd worden.
Het is belangrijk dat u goed op de hoogte bent van welke afspraken er in de koopovereenkomst zijn gemaakt. Als u vergeet om iets in het koopcontract te laten zetten, kan dat later grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld wanneer er verborgen gebreken aan het huis blijken te zijn of u de hypotheek niet rond kunt krijgen. Heeft u zelf geen idee waar u op moet letten? Laat het koopcontract dan eerst door ons controleren. Wij helpen u graag!
De officiële overdracht
Als de koopovereenkomst is getekend, de bedenktijd voorbij is en de financiering rond is, kan de officiële overdracht plaatsvinden. Dit gebeurt altijd op het notariskantoor. Hiervoor is het noodzakelijk om een leveringsakte en een hypotheekakte op te stellen. In de leveringsakte staan de in de koopovereenkomst neergelegde afspraken. Het dient als officieel document om de eigendom van de woning over te dragen. In de hypotheekakte worden afspraken vastgelegd tussen de koper en de bank met betrekking tot de hypotheek. Zonder een hypotheekakte zal de bank u geen geld lenen.
Na ondertekening van beide aktes, dienen deze door de notaris ingeschreven te worden in de openbare registers van het Kadaster. Vanaf dat moment bent u officieel de nieuwe eigenaar en dient uw huis als onderpand voor uw lening. Notariskantoor Kroezen helpt u graag bij het doorlopen van deze stappen.
Samen afspraken vastleggen
Als u samen met uw partner een huis koopt is het verstandig om daarover afspraken te maken.
Bijvoorbeeld over:
- Hoe worden de kosten van de huishouding en de hypotheek verdeeld?
- Stopt de ene partner meer spaargeld in de woning dan de ander?
- Wat gebeurt er met de woning als de relatie eindigt?
- Hoe wordt de inboedel verdeeld bij verbreking van de relatie?
Indien één van de partners komt te overlijden, gaat het huis niet automatisch naar de overblijvende partner. Dit automatisme geldt alleen voor gehuwden of mensen met een geregistreerd partnerschap. Gaat u ‘gewoon’ samenwonen dan moet u in een samenlevingscontract of testament laten opnemen dat het huis naar de overblijvende partner gaat. Bent u alleenstaand, dan gaat de woning naar uw wettelijke erfgenamen. Wilt u zelf bepalen wie uw woning erft, dan kunt u beter een testament laten opmaken. Samen een huis kopen? Zorg dat u afspraken goed vastlegt!
Met recht vertrouwd.
Over ons
Notariskantoor Kroezen in Oldenzaal is een modern, flexibel notariskantoor met als doel een optimale dienstverlening met oog voor de persoonlijke wensen van haar cliënten. Ons enthousiaste team bestaat uit Hans Kroezen (notaris), Susanne Borghuis (toegevoegd-notaris), Pauline Bakker (kandidaat-notaris), alsmede 6 notariële medewerkers. Alle medewerkers hebben een ruime praktijkervaring in het notariaat.